100άρα… Μύθος & Αλήθεια!

Tο διαφημιστικό τρυκ των εταιρειών καυσίμου και αντίστοιχα των ιδίων των πρατηρίων τους που σε ρωτούν 100άρα ή απλή όταν τα επισκέπτεσαι, πρέπει να γίνει περισσότερο επιλεκτικό  ως προς τους πελάτες τους.

Και αυτό γιατί θα πρέπει να απευθύνουν το ερώτημα αυτό, μόνο σε όσους οδηγούς διαθέτουν αυτοκίνητα με βελτιωμένο εργοστασιακό ή after market dna κάτι που τουλάχιστον οπτικά μπορεί να το καταλάβει στην πλειονότητα των περιπτώσεων ο κάθε πρατηριούχος.. Για να γίνω πιο σαφής 100άρα βενζίνη έχουν ανάγκη μόνο τα αυτοκίνητα που διαθέτουν σχέση συμπίεσης πάνω από το οριακό 11,5:1 για να μην υπάρχει προανάφλεξη με αποτέλεσμα καταστροφικά αποτελέσματα στα έμβολα (πιστόνια) του κινητήρα. Ακόμα πιο αναλυτικά, ένας ατμοσφαιρικός κινητήρας 1400 κ.εκ με σχέση συμπίεσης 10:1, είναι σχεδιαστικά κατάλληλος να λειτουργεί απροβλημάτιστα με βενζίνη 95 οκτανίων. Αν το «φουλάρεις» με 100άρα πειθόμενος στα λέγειν των εταιρειών για καλύτερη απόδοση, οικονομία και επιδόσεις, σίγουρα δεν θα συμβεί τίποτα από αυτά, αφού το συγκεκριμένο ενισχυμένο μείγμα δεν θα συμπιεστεί ως δια μαγείας παραπάνω από τα έμβολα. Όταν η αντλία γράφει 95 οκτάνια, σημαίνει ότι η χημική σύσταση του συγκεκριμένου καυσίμου αποτελείται από 95% ισοοκτάνιο και 5%  από επτάνιο που έχει την ιδιότητα να είναι άκρως ευαίσθητο στην ανάφλεξη. Έτσι λοιπόν όσο περισσότερα οκτάνια χρησιμοποιούνται, τόσο περισσότερο πίεση μπορεί να δεχτεί το μίγμα στο κύλινδρο, χωρίς να ελλοχεύει η προανάφλεξη γνωστή και ως κρουστική καύση ή πειράκια και η οποία έχει να κάνει με την μη ομαλή καύση του μείγματος αέρα-καυσίμου, με πρώτο σύμπτωμα την υπερθέρμανση του κινητήρα, την μεταβολή του συνγχρονισμού και σε βάθος χρόνου την καταστροφή του. Συνοψίζοντας τα καθημερινά αυτοκίνητα μπορούν να λειτουργούν απροβλημάτιστα με την βενζίνη των 95 οκτανίων όπως υπαγορεύει ο κατασκευαστής τους, ενώ αντιθέτως τα super cars ή τα βελτιωμένα στη σχέση συμπίεσης αυτοκίνητα επιδόσεων η 100άρα ενισχυμένη βενζίνη αποτελεί μονόδρομο!  Άρης Μαρίνος

 

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο