Το ελληνικό αυτοκίνητο-θρύλος που ήθελε να κατακτήσει την Ευρώπη, αλλά χάθηκε άδικα

Μοιάζει με σενάριο ταινίας. Για την ακρίβεια μοιάζει πολύ καλό για να είναι ελληνικό κι όμως ήταν. Μια μεγάλη, χαμένη ευκαιρία για τη χώρα μας να ακουστεί σε όλη την Ευρώπη.

Ήταν το 1973 όταν η πρωτεύουσα των Κυκλάδων έκανε την απόλυτη έκπληξη, λανσάροντας πειραματικά στους δρόμους του νησιού ένα καινοτόμο αυτοκίνητο, πολύ μπροστά απ’ την εποχή του. Μιλάμε για ένα ηλεκτρικό όχημα που δεν έκανε θόρυβο, δεν μόλυνε την ατμόσφαιρα με καυσαέριο και που ήταν μικρό σε μέγεθος, καθιστώντας το ιδιαιτέρως δελεαστική επιλογή για τους λάτρεις της ιδιαιτερότητας.

Έδρα παραγωγής, η Σύρος! Το όχημα αυτό ανήκε στην εταιρεία του μεγαλοεφοπλιστή και πρώην Προέδρου του Ολυμπιακού Γιάννη Γουλανδρή, Enfield, τον βρετανικό κολοσσό που κάποτε κατασκεύαζε όπλα.  Μόλις ο Γουλανδρής αγόρασε την παλιά βρετανική εταιρεία παρασκευής όπλων, αναζητούσε έναν τρόπο να την ενεργοποιήσει ξανά, με διαφορετικό ωστόσο αντικείμενο.

Τι καλύτερο από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πόλης;

Με αφορμή την προκήρυξη του διαγωνισμού του Βρετανικού Συμβουλίου Ηλεκτρισμού σχετικά με το λανσάρισμα αυτοκινήτων πόλεως, ο Γουλανδρής αποφασίζει τη δημιουργία ενός ανατρεπτικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου που θα έφερνε τα πάνω – κάτω στην Ελλάδα. Στο όλο project συμμετείχαν και η Ford με την Leyland, χωρίς όμως να καταφέρουν να διακριθούν.

Νικήτρια αναδείχτηκε η Enfield με το μοντέλο Enfield 8000, εκτοξεύοντας έτσι τις μετοχές της στα ύψη. Η επιτυχία ήταν τόσο μεγάλη που μέχτι και ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ρόναλντ Ρίγκαν, ζήτησε την κατασκευή εργοστασίου παραγωγής για το Enfield 8000 στην Καλιφόρνια. Τελικά, ο Γουλανδρής επέλεξε τη Σύρο για το όλο εγχείρημα, το οποίο όμως δεν ήταν γραφτό να προχωρήσει παρά τις υψηλές προδιαγραφές του.

Το πρώτο αμάξι, ένα ηλεκτρικό διθέσιο microcar με μπαταρίες μολύβδου οξέως, κυκλοφόρησε τον Οκτώβρη του ’73 στη ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία. Είχε μήκος 2,7 μέτρα, διέθετε ηλεκτρικό κινητήρα 8,2 ίππων, τελική ταχύτητα 80 χιλιομέτρων/ώρα και αυτονομία 80 χιλιομέτρων. Δυστυχώς, βγήκε στην αρένα την πιο λάθος στιγμή, καθώς η Ελλάδα την εποχή εκείνη καλούνταν να αντιμετωπίσει τεράστιες πολιτικές αναταράξεις μετά την ανατροπή του Παπαδόπουλου.

Και κάπως έτσι, το Enfield 8000 δεν πήρε ποτέ έγκριση τύπου λόγω μη απάντησης του Υπουργείου Οικονομικών στα αιτήματα της εταιρείας για τη φορολόγησή του, ενώ δεν του δόθηκαν από το κράτος ούτε πινακίδες δοκιμής, διότι δεν αναγνώριζε την εταιρεία σαν αυτοκινητοβιομηχανία με την αιτιολογία πως δεν είχε πουλήσει ούτε 10 αυτοκίνητα. Κυκλοφόρησαν συνολικά μόλις 112 αυτοκίνητα σε διάστημα τριών ετών, από το 1973 έως το 1976 εκ των οποίων τα περισσότερα «έφυγαν» για Βρετανία.

Και κάπως έτσι, το αυτοκίνητο που θα έγραφε τη δική του ιστορία στην ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία «θάφτηκε» οριστικά, με τον Γουλανδρή να καλείται να αντιμετωπίσει ένα κράτος που χειρίστηκε το θέμα με απίστευτα λάθος τρόπο.

Πηγή: belikeyou.gr

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο